Noi formatori SESS instruiți pentru rezolvarea problemelor complexe prin metodologia ProCESS

În cadrul proiectului ProCESS – Procesarea complexității prin capacități emoționale, senzoriale și spirituale, Universitatea Tehnică din Cluj-Napoca a finalizat cu succes activitatea de instruire a noilor formatori SESS, capabili să înțeleagă și să împărtășească conceptele de complexitate și SESS – abilități senzoriale, emoționale și spirituale (Sensorial, Emotional, and Spiritual Skills). Formatorii sunt certificați în conformitate cu cadrul de competențe pentru formatori SESS dezvoltat sub coordonarea companiei PerformanSe (Franța), parteneră în proiect.

Proiectul este coordonat de Universitatea Catolică din Lyon (Franța) în parteneriat cu Universitatea de Științe Aplicate JAMK (Finlanda), Universitatea de Business, Artă și Tehnologie RISEBA (Letonia), Universitatea Tehnică din Cluj-Napoca (România) și companiile PerformanSe (Franța), Sanofi (Franța), De KLAUSEN (România), Mediatalo Keskisuomalainen (Finlanda) și Latvijas Pasts (Letonia).

În perioada ianuarie – iunie 2023, cele patru universități partenere în proiect au organizat programe de formare pentru noi formatori SESS. Formatorii SESS sunt pregătiți să faciliteze ateliere de lucru și sesiuni de instruire în cadrul companiilor, cu scopul de a-i ajuta pe participanți să înțeleagă metodologia ProCESS, să se conecteze cu sine și cu alții pentru a lucra în echipă prin cooperare și co-creare pentru rezolvarea problemelor complexe. Metodologia ProCESS dezvoltată prin proiect este o metodologie originală și inovatoare, susținând rezolvarea cazurilor complexe de management prin alternarea și mobilizarea SESS pe lângă capacitățile raționale.

Programele de instruire au inclus activități pe parcursul a 40 de ore și s-au finalizat prin acordarea de certificate pentru un număr de 32 participanți, astfel: 13 din Franța, 4 din Finlanda, 9 din Letonia și 6 din România. Fiind capabili să proiecteze și să faciliteze ateliere de lucru utilizând metodologia ProCESS, noii formatori se vor alătura rețelei europene de formatori SESS, dezvoltată prin intermediul proiectului.

Programul de formare a noilor formatori SESS organizat de Universitatea Tehnică din Cluj-Napoca s-a desfășurat în perioada 20 februarie – 31 martie 2023 și s-a finalizat prin certificarea unui număr de 6 noi formatori SESS: Ana-Maria Timariu, Crina Maria Nemeș, Eliade Rotariu, Olivia Bodea, Teodora Roșca-Neacșu și Tudor Rotariu. Pentru implementarea acestei activități au fost implicate cinci cadre didactice din UTCN, membri în echipa proiectului și formatori SESS: Conf.dr.ing.,ec. Adriana Sava, Ș.l.dr.ing. lic.teol. Remus Lungu, Conf.dr.ing. Simona Noveanu, Conf.dr.ing. Sorin Șuteu și Conf.dr.ing. Violeta Firescu.

Programul de formare a inclus activități teoretice și practice pe subiecte legate de complexitate, abilități SES și aplicarea metodologiei ProCESS utilizând instrumente conectate artei, precum: muzică, desen, pictură, modelare cu argilă, meditație, biodans și pictură cu acrilică fluidă.

Ana-Maria Timariu a facilitat atelierul SESS intitulat Te simți blocat în viață? Visează cu picioarele, dansează și vezi cu inima. Folosind ca instrument dansul, activitatea a urmărit examinarea modului în care inconștientul poate să contribuie la perceperea unui blocaj într-un anumit moment din viață și găsirea unor posibile soluții prin conectare cu ceilalți. La începutul atelierului de lucru, fiecare participant a reflectat asupra unei probleme din viața personală sau profesională percepută ca un blocaj și a creat o sculptură umană care să reprezinte acea stare. După menținerea poziției pentru câteva momente, participanții au fost îndrumați să conștientizeze ceea ce văd și ceea ce simt în acea postură. Exercițiile care au urmat au implicat biodansul – o combinație de mișcare, muzică, dans și interacțiune cu ceilalți într-un mediu coordonat de formatorul SESS prin instrucțiuni, muzică și schimbări de ritm. La finalul atelierului fiecare participant a împărtășit experiența și s-au formulat concluzii.

Atelierul SESS facilitat de Crina Maria Nemeș a fost intitulat Călătorie în emoții ascunse și a urmărit să scoată în evidență cum poate să fie gestionat rezultatul emoțional în criză. Prima etapă a atelierului de lucru a fost o sesiune de modelaj din argilă, activitate desfășurată pe un fond muzical. A urmat o sesiune de discuții în care participanții au explicat ce au dorit să reprezinte prin modelaj, cum s-au simțit în timpul activității și dacă ar fi de acord să schimbe sau să modifice rezultatul. În etapa următoare, participanții au fost legați la ochi, iar modelajele au fost schimbate între participanți. În continuare, ținând cont de forma pe care au primit-o, participanții legați la ochi au avut posibilitatea să aducă schimbări modelajului pe care tocmai l-au primit, modificând astfel lucrarea realizată de un alt participant. În ultima parte a activității fiecare participant a primit înapoi planșeta de modelaj cu lucrarea inițială, dar modificată. A urmat o sesiune de discuții în care participanții au transmis grupului cum se simt, ce cred, în ce măsură recunosc lucrarea inițială și cum consideră rezultatul final comparativ cu cel inițial. Prin utilizarea modelării cu argilă, participanții au descoperit cum pot modifica nu numai argila tare, ci și convingerile și atașamentele dure, ajungând să-și schimbe experiențele emoționale.

Eliade Rotariu a facilitat atelierul SESS cu titlul Călătorie pentru găsirea soluțiilor pentru o problemă (complexă). Activitatea a ghidat participanții să utilizeze meditația și vizualizarea ca instrumente pentru rezolvarea problemelor complexe și găsirea de soluții în doar 10 minute folosind VAKOG (cele cinci simțuri: vizual, auditiv, kinestezic, olfactiv și gustativ). Pentru început participanții au fost invitați să se relaxeze așezați în cerc într-un cadru care a inspirat relaxare: scaunele au fost aranjate în cerc, iar în mijloc au fost amplasate trei lumânări și trei bețișoare parfumate aprinse, cu semnificația unui foc de tabără. După prezentarea exercițiului, stabilirea încrederii formator–participant și menționarea problemei complexe de rezolvat, participanții au fost ghidați într-un exercițiu de meditație și vizualizare. În ultima parte a activității participanții au prezentat soluția vizualizată și au fost formulate concluzii.

Atelierul SESS facilitat de Olivia Bodea a fost denumit Percepția timpului prin meditație și pictură fluidă și a inclus trei exerciții. Activitatea a vizat capacitatea de percepere și gestionare a timpului și stimularea creativității interioare. Pentru început participanții au fost ghidați în practica de respirație Pranayama care constă în exerciții de respirație conștientă și controlată. A urmat apoi un exercițiu de meditație ghidată într-un mediu olfactiv dominat de miros de eucalipt și transpunerea participanților într-o stare emoțională de relaxare a corpului și a minții, prin citirea unei lecturi presărate cu citate despre trecerea timpului și succesul în viață. La final fiecare participant a realizat o pictură din acrilică fluidă care să reprezinte o soluție la o problemă complexă aleasă la începutul exercițiului și legată de tematica atelierului: trecerea timpului.

Teodora Roșca-Neacșu a facilitat atelierul SESS cu titlul Diptic urban și structurat în trei etape, prin care a ghidat participanții să exprime artistic posibile soluții privind problema identificată de grup. Exercițiul din prima etapă a condus spre identificarea unei probleme printr-un dialog de tip brainstorming și transpunerea grafică a problemei identificate pe spatele unui tricou alb folosind diverse materiale: culori pentru textile (sprayuri, carioci etc.) și alte materiale auxiliare pentru realizarea compoziției (frunze, petale, forme diverse reutilizabile, post-it-uri etc.). În cea de-a doua etapă a urmat o pauză de ceai, în care participanții au ascultat un discurs motivațional (un fragment din Alchimistul, de Paolo Coelho, lecturat de către actorul Florian Pittiș). În ultima etapă a atelierului SESS participanții au transpus grafic pe partea din față a tricoului posibile soluții la problema identificată.

Atelierul SESS facilitat de Tudor Rotariu a fost intitulat Călătorie pentru a înțelege modul de simplificare a unei probleme complexe. Folosind ca instrument desenul, participanții au înțeles cum poate fi împărțită o problemă complexă în probleme mai mici, care sunt ușor de rezolvat folosind metode intuitive de bază. Activitatea a inclus două exerciții de desenare a unei cești de cafea. În primul exercițiu participanții au desenat obiectul după modelul din imaginea primită, utilizând o coală albă. Pentru al doilea exercițiu participanții au primit același model imprimat pe o coală de hârtie și împărțit în 9 chenare. Utilizând o coală pe care au fost imprimate cele 9 chenare albe, instrumente de măsurare și modelul întors, participanții au desenat fiecare chenar în parte astfel încât să obțină un desen cât mai asemănător cu modelul primit. Discuțiile de la finalul exercițiului au arătat cum poate o activitate complexă, de care ne este frică și pe care o considerăm a fi și peste capacitățile noastre cognitive și senzoriale, să devină ușoară și chiar plăcută.

Exercițiile propuse de noii formatori SES instruiți de UTCN se vor alătura exercițiilor incluse în cele patru modulele de training pregătite de formatorii SES din cadrul UTCN și vor face parte din oferta Programului pilot de instruire în metodologia ProCESS care va fi oferit unor companii și altor entități interesate, în următoarea etapă a proiectului.

Mai multe detalii despre implementarea proiectului se găsesc pe site-ul https://processproject.eu/ și pagina de Facebook https://www.facebook.com/ProCESSProjectEU/.

Contact:

Conf. dr. ing. Violeta Firescu, Coordonator proiect UTCN

Universitatea Tehnică din Cluj-Napoca, România

violeta.firescu@mis.utcluj.ro

© Copyright - International - Universitatea Tehnică din Cluj-Napoca